pondelok 29. decembra 2014

Prečo sa Ježiš nechal pokrstiť Jánom Krstiteľom?

Matúš 3:13-17
13 Vtedy prišiel Ježiš z Galiley k Jordánu ku Jánovi, aby sa mu dal pokrstiť. 14 On Mu však odporoval a povedal: Ja by som sa mal dať pokrstiť Tebe, a Ty prichádzaš ku mne? 15 Ale Ježiš mu povedal: Nechaj to teraz! Lebo tak sa nám sluší naplniť všetku spravodlivosť. Povolil Mu teda. 16  Keď bol Ježiš pokrstený, hneď vystúpil z vody, a hľa, otvorili sa nebesá a videl Ducha Božieho, ktorý zostupoval ako holubica a prichádzal na Neho. 17 A hľa, z neba bolo počuť hlas: Toto je môj milovaný Syn, v ktorom sa mi zaľúbilo. 

Ježiš nemal dedičný hriech, bol počatý z Ducha Svätého a nebol teda pod pokrvnou ťarchou hriechu. Nemusel sa teda dať pokrstiť vôbec. Sám však prišiel k Jánovi Krstiteľovi a požiadal ho, aby Ho pokrstil...

Ján Krstiteľ najprv nechcel pokrstiť Ježiša. Rozpoznal, že Ježiš je väčší ako on. No po slovách Ježiša tak napokon urobil. Prečo?

Ježiš povedal Jánovi Krstiteľovi, podľa Mt 3:15:
"Nechaj to teraz! Lebo tak sa nám sluší naplniť všetku spravodlivosť."

Čo znamená naplnenie spravodlivosti, o ktorej Ježiš hovoril?

Išlo o naplnenie proroctva z Malachiáša 3:1Ajhľa, posielam svojho posla, aby pripravil cestu predo mnou, a vtedy zrazu príde do svojho chrámu Pán, ktorého hľadáte, a posol zmluvy, v ktorom máte záľubu. Ajhľa, prichádza! - vraví Hospodin mocností.

Ján Krstiteľ bol poslom, ktorý pripravuje cestu na chvíľu. Ježiš bol poslom zmluvy a mal konať väčšie skutky.

Ján 5:35-36
On (rozumej Ján Krstiteľ, pozn. Tercius) bol sviecou, ktorá horela a svietila, a vy ste sa chceli veseliť na chvíľku v jeho svetle;   36  ale ja mám väčšie svedectvo než Jánovo: totiž skutky, ktoré mi dal Otec, aby som ich vykonal; už aj skutky, ktoré konám, svedčia o mne, že ma Otec poslal.

Podobne Áron zapaľoval svietnik vo Svätyni svätostánku (Numeri 8). Áron sa staral o svetlo počas noci, od západu slnka po úsvit, teda dočasne (Exodus 27:21). Mojžiš prichádzal cez Svätyňu do Svätyne svätých, kde slúžil Bohu. Boh hovoril priamo k nemu a jeho skutky boli väčšie ako Áronove. Do Svätyne svätých však prichádzal cez Svätyňu, kde slúžil Áron.

Podobne podľa proroctva bol Ján Krstiteľ sviecou , ktorá pripravovala cestu pre Ježiša, posla novej zmluvy, ktorá bola ustanovená Jeho vzácnou krvou. Na začiatku svojej služby však Ježiš prišiel do komunity Jána Krstiteľa a nech sa pokrstiť. Následne o Ňom Ján Krstiteľ svedčil ako o Baránku Božom.

Ján 1:30-34
Toto je ten, o ktorom som povedal: Prichádza po mne muž, ktorý je predo mnou, pretože bol skôr ako ja. 31  A ja som Ho nepoznal, ale preto som prišiel, krstiac vodou, aby bol zjavený Izraelovi. 32  Ďalej svedčil Ján hovoriac: Videl som Ducha zostupovať z neba ako holubicu a spočinúť na Ňom. 33  A ja som Ho nepoznal, ale ten, čo ma poslal krstiť vodou, mi povedal: Na koho uvidíš zostúpiť Ducha a spočinúť na Ňom, to je Ten, ktorý krstí Duchom Svätým. 34  A ja som videl a svedčil, že On je Syn Boží.

Starozákonné obrady vo svätostánku Mojžiša sú tieňom a odrazom vecích budúcich, ktoré sa naplnili pri príchode Ježiša. Ježiš mal väčšie poslanie než Ján Krstiteľ. Podobne ako mal väčšie poslanie Mojžiš než Áron.

Ježiš naplnil všetky starozákonné proroctvá týkajúce sa Jeho osoby. Tým, že sa nechal pokrstiť Jánom Krstiteľom, naplnil proroctvo z Malachiáša a dosvedčil tak Božiu spravodlivosť prorokovanú Malachiášom.

Navyše Boh použil Jána Krstiteľa, aby svedčil o Ježišovi ako o Synovi Božom.

Všetky Božie proroctvá v Písme sa musia naplniť, pretože Boh nie je človek a neklame (Numeri 23:19). Ak je proroctvo z Malachiáša o Ježišovi, tak muselo byť naplnené tiež.

Boh nenecháva nič na náhodu a napĺňa proroctvá presne tak ako ich vyriekne.

K zamysleniu:
1. Rozumieš správne vzťahu Árona a Mojžiša v Starom zákone a vzťahu Jána Krstiteľa a Ježiša pri Prvom príchode?
2. Prečo Ježiš nekrstil vodou? (pozri Ján 4:2 a Ján 3:11)
3. Aké ďalšie starozákonné proroctvá naplnené Ježišom poznáš? (Je ich minimálne viac než 300)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára