Odpustím jim jejich nepravost a jejich hřích už nebudu připomínat. (Jeremiáš 31:34)
Proroctvo z Jeremiáša 31:34 sa viaže na udalosti konca vekov, teda verím, že na náš čas. Aby sme verš porozumeli v kontexte, skúmajme predchádzajúce verše a správne pochopme súvislosti i to, ako to všetko súvisí s nami.
Boh naplnil proroctvo z Jeremiáša 31:22 tak, že poslal na svet Ježiša. České i slovenské preklady tohoto verša sa rôznia. Odporúčam preskúmať King James Version: „How long wilt thou go about, O thou backsliding daughter? for the LORD hath created a new thing in the earth, A woman shall compass a man." (Dokedy budeš blúdiť sem i tam, ty dcéra odpadlíčka? Veď Hospodin tvorí novú vec na zemi, žena obklopí muža.)
Izraeliti ako odpadlíčka neustále hrešili, pretože hriech sa šíril pokrvnou líniou z generácie na generáciu. „Nová vec" bola potrebná preto, aby sa tento problém hriechu vyriešil a to za cenu vzácnej obeti bezhriešneho Božieho Syna, Jeho krvou, vierou v Neho i Jeho Slová. Boh poslal Syna bez dedičného hriechu na zem, narodeného z Ducha, aby bolo s hriechom raz a navždy vysporiadané.
O novú vec ide preto, že sa také niečo v histórii ľudstva po páde Adama stalo po prvýkrát vôbec a ide o zmenu chodu dejín. Proroctvo sa naplnilo, keď Mária porodila na svet Ježiša. Žena objala muža, syna. Podstatou „novej veci“ sa tu chápe narodenie bezhriešneho Ježiša, počatého z Ducha Svätého.
V pasáži Jeremiáš 31:27 sa píše o tom, že Boh obseje dom Izraela a dom Júdu semenom ľudí a semenom zvierat. V logike postupnosti naplnenia proroctva z Jeremiáša 31 sa musíme opýtať či sa tak už stalo, aby sme zistili, či sa proroctvo vzťahuje na nás.
Toto proroctvo bolo naplnené v čase Ježiša, ktorý je Synom človeka v Matúšovi 13:24-30. Ježiš rozsieval dobré semeno Slovo z neba, zasial Ho na svojom poli. Čítame i to, že nepriateľ zasial kúkoľ. Na Ježišovom poli je teda v čase konca, v našom čase, zasiate dobré semeno, ktoré bude zožaté do stodoly a kúkoľ, ktorý ostane na poli a bude spálený.
Jeremiáš 31:31 sľubuje uzavretie novej zmluvy s domom Izraela a domom Júdu. Ježiš okrem rozsievania dobrého semena a obeti na kríži ustanovil i novú zmluvu. Ide o „novú zmluvu“, ktorá je predmetom kresťanského Nového zákona. Ustanovená bola pri poslednej večeri, keď Ježiš povedal: „A podobne (vzal) po večeri kalich a hovoril: Tento kalich je nová zmluva v mojej krvi, ktorá sa vylieva za vás.“ (Lukáš 22:20) Doslovné fyzické víno v kalichu tu obrazne predstavuje doslovnú vzácnu fyzickú krv Ježiša preliatu na kríži.
Víno Ježiša, vínneho kmeňa podľa Jána 15:1, predstavujú Jeho Slová. Z vína bude Ježiš, podľa Lukáša 22:18, piť pri svojom Druhom príchode „lebo hovorím vám, že odteraz nebudem piť z plodu vínneho kmeňa, až kým nepríde kráľovstvo Božie.”
Slová Ježiša pri Druhom príchode sú zaznamenané v knihe Zjavenie. Ide o víno, ktoré „čaká“ na naplnenie určeného času.
Podľa Zjavenia 3:1 je „blahoslavený, kto číta, aj tí, ktorí počúvajú slová tohto proroctva a zachovávajú, čo je napísané v ňom, lebo (určený) čas je blízko.“ Zachovávanie slov Ježiša zo Zjavenia o Jeho Druhom príchode je zachovávaním novej zmluvy pri príchode kráľovstva Božieho v čase Jeho Druhého príchodu.
Plnosť odpustenia hriechov na konci času z Jeremiáša 31:34 sa vzťahuje podľa kontextu celého proroctva na tých, ktorí majú túto novú zmluvu vpísanú vo svojich srdciach a mysliach, podľa verša Jeremiáš 31:33. Znamená to, že jej rozumejú a zachovávajú ju. Nová zmluva bola potrebná, lebo Izraeliti porušili starú zmluvu učinenú podľa Exodusu 19:5-6, čo potvrdzuje i verš z Listu Židom 8:7.
Kniha Zjavenie však bola zapečatená a tak jej nikto nemohol do určeného času rozumieť. Víno čakalo na dozretie a tak isto bol potrebný čas na rozšírenie Slov Ježiša do celého sveta. Ježiš pečate knihy Zjavenie otvoril a ukázal víziu ako proroctvo apoštolovi Jánovi. Keď sa toto proroctvo v čase konca naplní, bude o jeho realite dosvedčované.
Vykúpení podľa Zjavenia 5:9-10 „spievali novú pieseň: Hoden si vziať knihu a otvoriť jej pečate, lebo si bol zabitý a svojou krvou vykúpil si Bohu svojich z každého kmeňa i jazyka, ľudu i národa a učinil si ich nášmu Bohu kráľovstvom a kňazmi, a budú kraľovať na zemi.“
Novým kráľovstvom a kňazmi, ktorých hriechy sú odpustené, sa stávajú tí, ktorí do zachovávajú nový zákon. Ide o súčasných kresťanov, ktorí prijali Ježiša za svojho Spasiteľa a majú Jeho slová, nový zákon, vpísané do mysli a srdca a zachovávajú ho. Vrátane slov knihy Zjavenie.
Proroctvo v poslednej novozákonnej knihy Zjavenie je dôležité natoľko, že „ak niekto vezme niečo zo slov tejto prorockej knihy, tomu Boh vezme podiel na strome života a zo svätého mesta, opísaných v tejto knihe!“ (Zjavenie 22:19). Ak mu teda nerozumieme, nebudeme môcť piť nové víno spolu s Ježišom, keď príde kráľovstvo Božie.
Podľa Zjavenia 22:14 sú „blahoslavení, ktorí si perú oblek, aby mali právo na strom života a vošli bránami do mesta!“ Oblek predstavujú šaty nášho srdca, duchovné šaty, ktoré si potrebujeme umývať krvou Ježiša, teda Jeho vzácnym Slovom.
Ježiš nám svojou vzácnou obeťou na kríži takto dokonca fyzicky ukázal, ako vážne máme brať Jeho Slová a veriť im. Naplnil starozákonné proroctvá a vyslovil nové proroctvo o novej zmluve v čase Jeho Druhého príchodu, čo je verím súčasnosť.
Ten, kto verí Ježišovým Slovám a zachováva ich, príjma odpustenie hriechov a stáva sa v Božích očiach spravodlivým, lebo potvrdzuje, že Božie Slovo je pravda a Ježišova obeť dostatočná. Takémuto človeku sú jeho hriechy odpustené a Boh mu ich už nebude pripomínať.
Otázky k zamysleniu:
1. Rozumieme správne, čo je predmetom novej zmluvy a na koho sa vzťahuje?
2. Chápeme slovám knihy Zjavenie a zachovávame ich?
3. Perieme si pravidelne náš oblek, duchovné šaty srdca, aby sme mohli žiť v kráľovstve Božom, ktoré prichádza na zem pri Druhom príchode Ježiša?
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára